Polecenia tydzień 11

  1. Obowiązują login i hasło dla klasy 8. Przypomnę tylko wsipek8, a hasło sami sobie przypomnijcie lub napiszcie do mnie maila.
  2. Aby oglądać materiały multimedialne MUSICIE korzystać z Mozilli lub InternetExplorera i włączać wtyczkę Flasha. Chrome nie otwiera już Flasha
  3. Wyniki z kartkówki z elektromagnetyzmu znajdziecie poniżej
    Wyniki
    Grupa A
    Wyniki
    Grupa B
    Wyniki
    Grupa C
    Zaczynam powoli wystawiać oceny. Możecie się jeszcze ratować ocenami za zeszyt oraz pewnymi bonusami, które będą się pojawiać znienacka.
    Żeby je odnaleźć trzeba śledzić wszystkie kanały komunikacyjne ze mną jakie udostępnia szkoła. Osoby zagrożone jedynkami mogą już przenosić
    wszystkie notatki lekcyjne z okresu pracy zdalnej do NOTESU ZAJĘĆ na Teamsie!!!

  4. Temat 18 zdalny: Fale - ich rodzaje, powstawanie i opisywanie proszę go zapisać do zeszytu wraz z datą lekcji poniedziałkową.
  5. Temat może być na poziomie podstawowym i tu wystarczy zerknąć w podręcznik —> Powstawanie fal w ośrodkach materialnych
    oraz dodatkowo poszerzony —> Zjawiska falowe. Do zeszytu z pierwszej lekcji zapisujecie najpierw moją definicję fali:
    "Falą nazwiemy rozchodzące się w przestrzeni zaburzenie ośrodka materialnego, czyli rozprzestrzeniające się drganie cząsteczek tego ośrodka."
    Potem znów moje od nowego akapitu: "Tak jak w Domino Day przewrócony klocek domina, uruchamia rozchodzącą się falę przewracającą dalsze klocki. Zauważmy, że klocki się nie przemieszczają, przemieszcza się ich przewracanie czyli zaburzenie w ośrodku. Jeżeli nie będzie klocków - cząstek ośrodka - rozchodzenie się fali jest niemożliwe. Takie fale, które do rozchodzenia się wymagają cząstek ośrodka nazywamy mechanicznymi. Fala posiada amplitudę i częstotliwość tak jak drgania, ale dodatkowo jeszcze ma swoją prędkość rozchodzenia się v oraz długość fali λ." Dalej przepiszcie z lekcji pierwszej całą sekcję ZAPAMIĘTAJ. Potem jeszcze przerysowujecie trudny obrazek 26.5 - ten ze sprężynami, a pod nimi piszecie ten wzór z zielonej ramki ALE PRZEKSZTAŁCONY, tak aby było wyliczone z niego lambda. I oczywiście cały opis wzoru z wyjaśnieniem liter i jednostek też. Dalej piszemy też moją definicję lambdy dla odpornych na wiedzę,: "Długość fali λ jest to odległość miedzy dwoma sąsiednimi grzbietami fali. Jest ona przebywana przez falę w ciągu jednego okresu drgań."

    Dla spragnionych połączeń audio-video polecam kolejny filmik z Fizyki od podstaw —> Dużo wiadomości o falach od człowieka.

  6. Temat 19 zdalny: Dźwięk jako zjawisko falowe   proszę go zapisać do zeszytu wraz z datą lekcji czwartkową lub piątkową.
  7. Temat obejmuje wiadomości aż z trzech miejsc podręcznika internetowego: Absolutna podstawa —> Fale dźwiękowe
    drugie to dźwięki niesłyszalne dla człowieka, ale też ważne —> Ultradźwięki i infradźwięki. oraz najmniej istotne —> Instrumenty muzyczne.
    Po przeczytaniu wiadomości z lekcji pierwszej przepisujemy jak leci wszystkie wiadomości zawarte w pomarańczowych ramkach. Dodatkowo zapisujemy także oba ZDANIA zapisane BOLDEM i dorysowujemy tabelę nr 9 z prędkościami fal dźwiękowych. Osoby wypełniające NOTES ZAJĘĆ mają dodatkowo wkleić oba obrazki 28.3 i 28.4. Dalej przechodzimy do lekcji drugiej i tu zapisujemy zawartość pomarańczowej ramki ZAPAMIĘTAJ. Pod spodem piszemy teksty ode mnie "Dźwięki różnią się od siebie trzema parametrami. Pierwszy z nich to wysokość dźwięku ukryta w jego częstotliwości. Nie mówimy zwykle o częstotliwościach dźwięków tylko o ich wysokości. Drugi parametr to barwa dźwięku i nie ma nic wspólnego z kolorem. Jest ona związana z ilością tonów podstawowych zawartych w dźwięku. Dźwięk hymnu grany przez orkiestrę symfoniczną jest DUŻO BARWNIEJSZY od tego samego hymnu zagranego na pianinie. Trzeci parametr to głośność dźwięku związana z ciśnieniem akustycznym, ale dużo częściej korzystamy z poziomu głośności wyrażanego w nieliniowej skali w tzw. decybelach [ dB ]"
    Pogłebiamy znajomość tematu oglądając filmik z Fizyki od podstaw —> Fale dźwiękowe ... dlaczego jest tak głośno