Polecenia tydzień 12 tylko czwartek lub piątek
- Obowiązują login i hasło dla klasy 8. Przypomnę tylko wsipek8, a hasło sami sobie przypomnijcie lub napiszcie do mnie maila.
- Aby oglądać materiały multimedialne MUSICIE korzystać z Mozilli lub InternetExplorera i włączać wtyczkę Flasha. Chrome nie otwiera już Flasha
Notatki wykonujemy albo w zwykłym zeszycie (trudniej rysować), albo w notesie zajęć ucznia przypisanym do grupy fizyka_8_2019-20 (łatwiej, bo Kopiuj/Wklej).
- Temat 20 zdalny: Cechy dźwięków proszę go zapisać do zeszytu wraz z datą lekcji wg. planu.
- Temat nawiązuje do poprzedniej lekcji i stanowi jej rozwinięcie. Otwórzcie podręcznik —>
Cechy dźwięków
Zakładam, że prowadzicie notes zajęć na Teamsach, więc wstawianie rysunków nie będzie problemem. Zapisujemy pierwszą pomarańczową ramkę z podręcznika,
a pod nią wyjaśniające rysunki 29.2 a oraz b. Później zerknijcie na rys 29.3. Kilka wersów pod nim znajdziecie napisany pogrubieniem fragment związany
z barwą dźwięków, składający się z dwóch zdań. Należy go przekleić do notesu zajęć, a pod nim wstawić wspomniany rys. 29.3 demonstrujący barwę dźwięku.
Po przeczytaniu fragmentu o dźwiękach cichych i głośnych, proszę zapisać całą pomarańczową tabelkę ramkę ZAPAMIĘTAJ. To jeszcze nie koniec, gdyż należy
poszerzyć wiadomości z głośności dźwięków. Oglądamy tabelkę ukrytą w CZY WIESZ, ŻE zawierającą POZIOMY GŁOŚNOŚCI wyrażone w decybelach dB. Wartości tam podane
są dość subiektywne gdyż określenia cicha rozmowa lub ruch uliczny mają ewidentnie zawyżone poziomy głośności. Zdecydowanie lepsze znajdziecie pod linkami
Poziomy hałasu
oraz
Hałas w obu skalach.
Proszę oba te obrazki wkleić do notesu zajęć i dopisać pod spodem, że Każde zwiększenie poziomu głośności o 10dB oznacza wzrost ciśnienia akustycznego
(głośności) aż 10 razy. Skala w dB, to poziom głośności i jest rozłożona równomiernie, natomiast skala samej głośności (ciśnienia akustycznego) jest skalą logarytmiczną
(odstępy między liczbami rosną bardzo gwałtownie - wykładniczo)
Na zakończenie tej lekcji zapraszam na filmik z Fizyki od Podstaw wyjaśniający całą problematykę —>
Głośność i wysokość dźwięku......